Що таке гемілицевий спазм?
Гемілицевий (геміфаціальний) спазм – це розлад, що характеризується нападоподібними мимовільними посмикуваннями м’язів половини обличчя, що іннервуються лицевим нервом відповідної сторони.
Типи та причини гемілицевого спазму?
Залежно від причини, гемілицевий спазм може бути первинним та вторинним. Причиною в 97% випадків первинного гемілицевого спазму є близько розташована артерія, яка, пульсуючи, періодично подразнює нерв, що і викликає спазм м’язів обличчя. Вторинний гемілицевий спазмрозвивається внаслідок інших захворювань або станів, як от:

• травма
  • параліч Белла або ідіопатичний(невідомого походження) лицевий параліч
  • ураження стовбуру мозку, такі як розсіяний склероз, інсульт
  • артеріовенозні аномалії, внутрішньочерепні артеріальні аневризми, артеріо-венозна нориця, ангіоми
  • інфекції соскоподібного відростку та вуха (середній отит, холестеатома)
  • пухлини привушної залози
  • аномалія Арнольда-Кіарі та інші структурні аномалії задньої черепної ямки.
Які є симптоми гемілицевого спазму?
На початкових етапах при первинному гемілицевому спазмі характерними є посмикування колового м’яза ока, можливо навіть до мимовільного його заплющування. З прогресуванням захворювання спазм поширюється на нижчерозташовані м’язи(коловий м’яз рота, підборідний, підшкірний м’яз шиї). Також після тривалого перебігу захворювання можливе формування контрактури м’язів враженої сторони обличчя, кератиту з переходом в більмо на оці із втратою зору, формування доріжки слини з кута рота з постійною втратою слини.

Найменше подразнення, емоційні коливання, вживання їжі, розмова можуть провокувати напади спазму.

При вторинному гемілицевому спазмі, як правило, посмикування відбуваються одразу і у верхній, і у нижній частині обличчя.
При наявності вищеперерахованих симптомів у першу чергу слід звернутись за консультацією до кваліфікованого спеціаліста для підтвердження та уточнення діагнозу, уточнення причини за допомогою МРТ в спеціальних режимах. Вторинний гемілицевий спазм вимагає лікування власне первинного захворювання, що призвело до його виникнення, у той час як варіантів лікування первинного гемілицевого спазму на даний час є 3:

Варіант 1: Медикаментозне лікування.

Використовується у випадку легкого перебігу захворювання та на ранніх його стадіях. Базується на вживанні ліків, що порушують проведення/зменшують кількість патологічних імпульсів у лицевому нерві, що у свою чергу, зменшує спазм. Проте медикаменти можуть мати побічні ефекти, такі як сонливість, нудота, загальмованість та зрідка втома.

Варіант 2: Ін’єкції ботулотоксину.

Введений у м’яз ботулотоксин блокує передачу нервового імпульсу, тим самим ніби “вимикаючи” м’яз. Ефективність даного методу висока – 85-95%, проте тривалість ефекту – 3-4 місяці, опісля необхідні повторні ін’єції, але спостерігали випадки після 8-10 ін’єкцій розвиток паралічу нерва без можливості його відновлення.

Варіант 3: Хірургічне лікування – операція мікросудинної декомпресії корінця лицевого нерва.

Операція являє собою відведення судини, що компремує нерв, встановлення спеціальної тефлонової прокладки між судиною та нервом. Як наслідок – судина більше не контактує з нервом та не подразнює його. Особливість даного варіанту лікування полягає у тому, що таким чином ми діємо на причину захворювання, виліковуючи його, а не лікуємо симптоми, як у попередніх двох варіантах.

Фахівці нашої клініки не поспішатимуть з операцією. Буде проведена діагностика саме вашого випадку. Ви будете мати змогу поставити питання та отримати повну консультацію.
Які основні симптоми гідроцефалії?
1) Головні болі
2) Нудота
3) Нестійка хода або труднощі при пересуванні
4) Зміна особистості та поведінки
5) Дратівливість
6) Порушення пам’яті
7) Порушення контролю за тазовими органами
Перші ознаки гідроцефалії в літньому віці є:
  1. Погіршення пам’яті, надалі деменція, або старече недоумство з поступовим зниженням когнітивних здібностей, що впливає на повсякденне функціонування людини. Так само сюди можна включити симптоми подібні до змін в емоційних проявах і зниження мотивації, що, як правило, не зачіпає свідомість людини.
  2. Порушення контролю сечовипускання. так зване нетримання сечі. Це тривожна проблема, яка серйозно впливає на якість життя.
  3. Порушення руху. Кроки при ходьбі характерні для пацієнтів з гідроцефалією: широкі, короткі, повільні і човгаючі. У пацієнтів можуть бути проблеми з початком руху, неначе їх ноги приклеєні до землі. Вони можуть зазнавати труднощів з пересуванням по сходах і часто падають. Складнощі при ходьбі можуть бути найбільш очевидним першим симптомом. Ці порушення змінюються від помірного дисбалансу до нездатності стояти або ходити взагалі. Симптоми зазвичай прогресують з часом і, якщо не проводяться відповідні заходи, вони стають незворотними.
Яка діагностика гідроцефалії?
Пацієнти, в яких виявлено три основні симптоми, або поєднання інших симптомів характерних для гідроцефалії, повинні якнайскоріше звернутися до лікаря для дообстеження.
До того, як ваш лікар зможе рекомендувати курс лікування, він проведе бесіду і повний неврологічний огляд, що включає додаткові тести, які необхідні. Неврологічне обстеження також допоможе визначити ступінь важкості вашого стану. Існує ряд досліджень, які можуть допомогти виявити причину і важкість стану:
  • Комп’ютерна томографія (КT) головного мозку : отримане зображення може показати збільшення шлуночків, чи є оклюзія (перешкода) на шляху відтоку СМР.
  • Магнітно-резонансна томографія (МРТ), як і КТ допоможе оцінити розміри структур мозку і додатково досліджувати переміщення СМР по шлуночках за допомогою спеціальних режимів. МРТ дає детальнішу інформацію, ніж КТ, тому у більшості випадків це дослідження має перевагу в плані діагностики.
  • Люмбальна пункція (ЛП): під місцевим знеболюванням тонка голка проводиться в простір, де циркулює СМР на рівні попереку. При відкритій гідроцефалії, так званій нормотензивній, або гідроцефалії людей літнього віку, люмбальна пункція проводиться для виміру тиску спинномозкової рідини і аналізу її складу. Ця процедура може допомогти визначити, чи прогностично очікується покращення стану після шунта, на який тиск ставити шунт. Якщо після ЛП покращується самопочуття і зменшуються симптоми, навіть тимчасово, це може свідчити про те, що шунтуюча операція буде доцільна.
  • Моніторинг ВЧТ (внутрішньочерепного тиску) може допомогти виявити аномальні хвилі зміни тиску або масив хвиль тиску, зв’язок з самопочуттям пацієнта і їх появою. Моніторинг вимагає наявності спеціального апарату і включає необхідність цілодобового перебування в лікарні на час дослідження.
Яка потрібна операція?
Проблема може бути безпосередньо усунута при порушенні відтоку спинномозкової рідини, наприклад, у випадку стиснення пухлиною шляхів відтоку СМР, видаленням пухлини або опосередковано, шляхом відведення рідини в інше місце, зазвичай в іншу порожнину. Воно здійснюється шляхом установки пристрою, відомого як шунт або лікворошунтуюча система (ЛШС), яка направляє надмірний об’єм СМР з шлуночків мозку в черевну порожнину. В деяких випадках виконуються дві операції, одна з яких дозволяє понизити тиск в шлуночках головного мозку, а інша усуває причину обструкції (наприклад, пухлина мозку). Після установки шунт зазвичай залишається на своєму місці упродовж всього життя пацієнта, хоча можуть знадобитися додаткові операції в міру необхідності.
При оклюзійній гідроцефалії може бути рекомендована альтернативна операція, що іменується ендоскопічною тривентрикулостомією. В ході цієї операції, за допомогою ендоскопа і мікроінструментів, хірург робить невеликий отвір в дні третього шлуночка, через який виходить надлишок спинномозкової рідини.
Що чекає після операції?
Якщо які-небудь симптоми і проблеми зберігаються, можливо, знадобиться час і реабілітація для подальшого відновлення нормальної життєдіяльності. Проте відновлення може бути не повним, особливо при пізньому зверненні по допомогу. Після установки шунта рекомендується періодичне спостереження лікаря для контролю якості його роботи. Перевірка після операції, що включає КТ і рентген, допомагає визначити, як працює шунт.
Без коливань зв’яжіться з вашим лікарем, якщо у вас виникнуть які-небудь з наступних симптомів:
1. Почервоніння, біль або набряк шкіри по довжині трубки або розрізу на голові чи животі.
2. Дратівливість або сонливість
3. Нудота, блювота, головний біль
4. Підвищення температури
5. Біль в животі
  • 6. Повернення неврологічних симптомів
Який прогноз?
Прогнози відносно гідроцефалії залежать від причини, масштабів ушкодження мозку, симптомів і своєчасності діагностики та лікування. Деякі пацієнти демонструють різке поліпшення стану після лікування, а інші – ні. В деяких випадках деменція може регресувати поступово після шунтування. Інші симптоми (такі як головний біль) можуть зникнути відразу, якщо симптоми пов’язані з підвищеним внутрішньочерепним тиском.
Розгорнуту консультацію з приводу Вашого захворювання та відповіді на всі запитання Ви можете отримати в нашій клініці, що вже понад 30 років спеціалізується на лікуванні цієї патології і має найбільший досвід в Україні.
В умовах карантину ми готові запропонувати Вам розгорнуту онлайн консультацію. Ми розуміємо вашу проблему, яка не повинна бути проігнорована із-за ситуації з COVID.

Зателефонуйте нам!
(якщо ви переглядаєте цю сторінку з мобільного телефону, клікніть на номер для виклику):
Записатися На Консультацію