Лікування гідроцефалії

Гідроцефалія є хронічною хворобою.
Її можна контролювати, але зазвичай неможливо вилікувати остаточно. Проте при належному і своєчасному лікуванні багато літніх людей з гідроцефалією живуть сповна нормальним життям без серйозних обмежень.
  • Головні болі
  • Нудота
  • Нестійка хода або труднощі при пересуванні
  • Зміна особистості та поведінки
  • Дратівливість
  • Порушення пам’яті
  • Порушення контролю за тазовими органами
Перші ознаки гідроцефалії в літньому віці
  1. Погіршення пам’яті, надалі деменція, або старече недоумство з поступовим зниженням когнітивних здібностей, що впливає на повсякденне функціонування людини. Так само сюди можна включити симптоми подібні до змін в емоційних проявах і зниження мотивації, що, як правило, не зачіпає свідомість людини.
  2. Порушення контролю сечовипускання. так зване нетримання сечі. Це тривожна проблема, яка серйозно впливає на якість життя.
  3. Порушення руху. Кроки при ходьбі характерні для пацієнтів з гідроцефалією: широкі, короткі, повільні і човгаючі. У пацієнтів можуть бути проблеми з початком руху, неначе їх ноги приклеєні до землі. Вони можуть зазнавати труднощів з пересуванням по сходах і часто падають. Складнощі при ходьбі можуть бути найбільш очевидним першим симптомом. Ці порушення змінюються від помірного дисбалансу до нездатності стояти або ходити взагалі. Симптоми зазвичай прогресують з часом і, якщо не проводяться відповідні заходи, вони стають незворотними.
Діагностика гідроцефалії
Пацієнти, в яких виявлено три основні симптоми, або поєднання інших симптомів характерних для гідроцефалії, повинні якнайскоріше звернутися до лікаря для дообстеження.
До того, як ваш лікар зможе рекомендувати курс лікування, він проведе бесіду і повний неврологічний огляд, що включає додаткові тести, які необхідні. Неврологічне обстеження також допоможе визначити ступінь важкості вашого стану. Існує ряд досліджень, які можуть допомогти виявити причину і важкість стану:
  • Комп’ютерна томографія (КT) головного мозку : отримане зображення може показати збільшення шлуночків, чи є оклюзія (перешкода) на шляху відтоку СМР.
  • Магнітно-резонансна томографія (МРТ), як і КТ допоможе оцінити розміри структур мозку і додатково досліджувати переміщення СМР по шлуночках за допомогою спеціальних режимів. МРТ дає детальнішу інформацію, ніж КТ, тому у більшості випадків це дослідження має перевагу в плані діагностики.
  • Люмбальна пункція (ЛП): під місцевим знеболюванням тонка голка проводиться в простір, де циркулює СМР на рівні попереку. При відкритій гідроцефалії, так званій нормотензивній, або гідроцефалії людей літнього віку, люмбальна пункція проводиться для виміру тиску спинномозкової рідини і аналізу її складу. Ця процедура може допомогти визначити, чи прогностично очікується покращення стану після шунта, на який тиск ставити шунт. Якщо після ЛП покращується самопочуття і зменшуються симптоми, навіть тимчасово, це може свідчити про те, що шунтуюча операція буде доцільна.
  • Моніторинг ВЧТ (внутрішньочерепного тиску) може допомогти виявити аномальні хвилі зміни тиску або масив хвиль тиску, зв’язок з самопочуттям пацієнта і їх появою. Моніторинг вимагає наявності спеціального апарату і включає необхідність цілодобового перебування в лікарні на час дослідження.
Більше інформації про діагноз можна дізнатися за посиланням ГІДРОЦЕФАЛІЯ
Яка потрібна операція?
Проблема може бути безпосередньо усунута при порушенні відтоку спинномозкової рідини, наприклад, у випадку стиснення пухлиною шляхів відтоку СМР, видаленням пухлини або опосередковано, шляхом відведення рідини в інше місце, зазвичай в іншу порожнину. Воно здійснюється шляхом установки пристрою, відомого як шунт або лікворошунтуюча система (ЛШС), яка направляє надмірний об’єм СМР з шлуночків мозку в черевну порожнину. В деяких випадках виконуються дві операції, одна з яких дозволяє понизити тиск в шлуночках головного мозку, а інша усуває причину обструкції (наприклад, пухлина мозку). Після установки шунт зазвичай залишається на своєму місці упродовж всього життя пацієнта, хоча можуть знадобитися додаткові операції в міру необхідності.
При оклюзійній гідроцефалії може бути рекомендована альтернативна операція, що іменується ендоскопічною тривентрикулостомією. В ході цієї операції, за допомогою ендоскопа і мікроінструментів, хірург робить невеликий отвір в дні третього шлуночка, через який виходить надлишок спинномозкової рідини.
Що чекає після операції?
Якщо які-небудь симптоми і проблеми зберігаються, можливо, знадобиться час і реабілітація для подальшого відновлення нормальної життєдіяльності. Проте відновлення може бути не повним, особливо при пізньому зверненні по допомогу. Після установки шунта рекомендується періодичне спостереження лікаря для контролю якості його роботи. Перевірка після операції, що включає КТ і рентген, допомагає визначити, як працює шунт.
Без коливань зв’яжіться з вашим лікарем, якщо у вас виникнуть які-небудь з наступних симптомів:
1. Почервоніння, біль або набряк шкіри по довжині трубки або розрізу на голові чи животі.
2. Дратівливість або сонливість
3. Нудота, блювота, головний біль
4. Підвищення температури
5. Біль в животі
6. Повернення неврологічних симптомів
Який прогноз?
Прогнози відносно гідроцефалії залежать від причини, масштабів ушкодження мозку, симптомів і своєчасності діагностики та лікування. Деякі пацієнти демонструють різке поліпшення стану після лікування, а інші – ні. В деяких випадках деменція може регресувати поступово після шунтування. Інші симптоми (такі як головний біль) можуть зникнути відразу, якщо симптоми пов’язані з підвищеним внутрішньочерепним тиском.
Розгорнуту консультацію з приводу Вашого захворювання та відповіді на всі запитання Ви можете отримати в нашій клініці, що вже понад 30 років спеціалізується на лікуванні цієї патології і має найбільший досвід в Україні.